ul. Modrzejowska 27, 42-500 Będzin | tel.698-44-34-24, 504-733-660, (32)730-04-44
Pracownia Diagnozy i Terapii Autyzmu w NZOZ „KOMPAS” zapewnia kompleksową opiekę ambulatoryjną dla pacjentów w zakresie diagnozy i leczenia zaburzeń tzw. spektrum autystycznego. Interdyscyplinarny zespół Poradni tworzą specjaliści psychiatrii dzieci i młodzieży, specjaliści psychologii klinicznej i rozwojowej, pedagodzy i terapeuci rozwojowi, logopedzi, specjaliści rehabilitacji. Zespół diagnostyczno–terapeutyczny współpracuje ze specjalistami lekarzami pełniącymi funkcje konsultacyjne.
Proponujemy:
Spotkania diagnostyczno –konsultacyjne (obserwacja dziecka, wywiad z rodzicami, próby kliniczne oraz analiza dokumentacji medycznej) w soboty – w godzinach dopołudniowych, ustalonych indywidualnie z rodziną.
Czas spotkania diagnostyczno-konsultacyjnego – do 4 godzin.
Celem jest postawienie diagnozy oraz określenie dalszych kierunków terapii i rehabilitacji dziecka. Pacjenci po odbytym spotkaniu otrzymują kartę informacyjną– podsumowanie pisemne wyników diagnozy.
W celu jak najsprawniejszego przeprowadzenia diagnozy i skierowania dziecka na terapię prosimy o wstępne przygotowanie się do procesu diagnostycznego poprzez:
1/ wypełnienie wstępnego formularza zgłoszenia dziecka na diagnozę z elementami wywiadu – i przesłanie go do Ośrodka drogą email’ową
2/ zalecane! Wykonanie i przedstawienie na spotkaniu wyników badań i konsultacji:
- konsultacji neurologicznej i ewentualnie zaleconych badań diagnostycznych CSN;
- konsultacji audiologicznej / badania słuchu/;
- konsultacji pediatrycznej z oceną w kierunku ew. zaburzeń czynności tarczycy, alergii, badania serologiczne w kier. toksoplazmozy i cytomegalii, badanie kału na obecność pasożytów i grzybów;
3/ przedstawienie na spotkaniu:
- książeczki zdrowia, kart informacyjnych leczenia szpitalnego, wszelkiej dokumentacji medycznej, jaką posiada dziecko;
- opinii psychologicznych lub innych terapeutów, jeżeli dziecko pozostaje pod opieką;
- opinii z przedszkola /szkoły;
Nasz zespół:
Iwona Zuba - pedagog specjalny, terapeuta, logopeda
Beata Tatrocka Burzawa - specjalista psychiatra dzieci i młodzieży, specjalista psychiatra, psychoterapeuta
Monika Maj – specjalista psychiatra dzieci i młodzieży,psychoterapeuta
Karina Słaboń – specjalista psychiatra dzieci i młodzieży,
Ewa Stachowiak - specjalista psychologii klinicznej, psychoterapeuta
Joanna Albert - psycholog, psychoterapeuta
Anna Płotek – pedagog, psycholog, psychoterapeuta
Katarzyna Ruszczyk – psycholog, pedagog -terapeuta,
Dorota Nowacka – psycholog,psychoterapeuta
Natasza Możdżeń - psycholog
Tomasz Łosień – specjalista fizjoterapii
Joanna Gęborek - pedagog specjalny, logopeda, neurologopeda
KONSULTANCI
Aleksander Zielnik – specjalista neurolog dzieci i młodzieży
Kompleksowa diagnostyka całościowych zaburzeń rozwoju
Może to autyzm?
Kiedy rozwój dziecka budzi niepokój rodziców zwłaszcza w zakresie mowy i komunikacji, rozwoju ruchowego oraz/lub w sferze emocjonalno - społecznej, możemy podejrzewać występowanie autyzmu czyli tzw. całościowych zaburzeń rozwoju (CZR). Zaburzeniu ulegają podstawowe funkcje psychiczne, jak uwaga, percepcja, motoryka, które upośledzają codzienne funkcjonowanie i kontakt z innymi ludźmi. Wczesna diagnostyka całościowych zaburzeń rozwoju pozwala dostosować warunki życia i rozwoju dziecka do jego potrzeb, ukierunkować terapię i dać wiedzę rodzicom, jak wspierać dziecko w przezwyciężaniu trudności i stymulacji rozwoju sfer deficytowych. Do CZR zalicza się obecnie takie jednostki chorobowe, jak: autyzm wczesnodziecięcy , autyzm atypowy, zespół Aspergera i inne
Diagnoza całościowych zaburzeń rozwojowych w większości przypadków może być przeprowadzona już w pierwszych latach życia dziecka. Rozpoznanie ustala się w oparciu o dokładną obserwację dziecka, wywiad z rodzicami, badanie psychiatryczne, badanie psychologiczne, konsultacje specjalistyczne (neurolog,genetyk,audiolog) oraz inne badania dodatkowe - zależnie od potrzeb indywidualnych. Im wcześniej postawiona diagnoza, tym szybsza interwencja i większe szanse na to, że dziecko w życiu dorosłym będzie mogło sobie całkiem dobrze radzić z codziennymi obowiązkami i wymaganiami społecznymi. Wczesna terapia jest też profilaktyką innych zaburzeń, wtórnych do CZR.W naszym ośrodku diagnostykę całościowych zaburzeń rozwoju prowadzimy kompleksowo tzn. diagnozę stawia zespół specjalistów : psychiatra, psycholog, pedagog i/lub logopeda - z możliwością konsultacji neurologicznej i fizjoterapeutycznej w zależności od indywidualnych potrzeb.
Jakie zachowania dziecka powinny zaniepokoić rodziców?
Rodzaje całościowych zaburzeń rozwoju – krótka charakterystyka
Autyzm wczesnodziecięcy
Autyzm rozwija się do trzeciego roku życia, częściej u chłopców niż dziewczynek. Podstawowe objawy autyzmu to:
Uwaga - nie wszystkie dzieci autystyczne przejawiają wszystkie wyżej wymienione cechy. Każdy autysta jest inny i poszczególne nasilenie objawów też może być inne.
Kiedy dziecko nie przejawia wszystkich objawów spełniających kryteria do postawienia diagnozy autyzmu albo kiedy choroba ujawnia się później (po trzecim roku życia), a obserwuje się specyficzne trudności w podstawowych sferach funkcjonowania - wówczas mówi się o autyźmie atypowym
Zespół Aspergera
To zaburzenie ujawniające objawy podobne, jak w przypadku autyzmu wczesnodziecięcego, ale rozwój mowy i rozwój intelektualny są znacznie mniej upośledzone niż w przypadku „zwykłego” autyzmu. Główne symptomy zespołu Aspergera, to:
Terapia całościowych zaburzeń rozwoju odbywa się w oparciu o indywidualny program terapeutyczny opracowany dla pacjenta.
Formy terapii: