ul. Modrzejowska 27, 42-500 Będzin tel. 698-44-34-24, (32)730-04-44 ||| ul. Wyszyńskiego 1, 41-300 Dąbrowa Górnicza tel. 504-733-660
Otrzymanie opinii o dysleksji często staje się wymówką tak dla dzieci jak i dla rodziców. Wszelkie niepowodzenia szkolne tłumaczone są wówczas posiadaniem dysleksji- wręcz jest ona pożądanym zaburzeniem dla wielu, aby wytłumaczyć swoje problemy z nauką. Nic bardziej mylnego. Stwierdzenie dysleksji rozwojowej to wstęp do zwiększonego wysiłku i systematycznej pracy nad swoimi deficytami, o których mowa w opinii . Każdy uczeń z diagnozą dysleksji powinien zostać objęty terapią pedagogiczną, w przeciwnym razie jego zaburzenia z każdym rokiem mogą tylko się pogłębiać, co znacznie ograniczy jego możliwość osiągania sukcesów w dalszej edukacji i dorosłym życiu.
Dzieci i młodzież z trudnościami w nauce czytania i pisania powinni uczestniczyć w zajęciach terapii pedagogicznej, zwanych inaczej zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi, bowiem ich celem jest korekcja, czyli usprawnianie zaburzonych funkcji poznawczych i ruchowych dziecka oraz ich współdziałania, oraz kompensacja-usprawnianie funkcji dobrze się rozwijających celem wspomagania tych słabiej funkcjonujących lub częściowego ich zastępowania. Celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka i polepszanie działania funkcji ważnych w procesie uczenia się czytania i pisania:
Terapia pedagogiczna łagodzi także zaburzenia emocjonalne, które pojawiły się jako wtórne zaburzenia niepowodzeń w nauce; pomaga także wypracować właściwej motywacji do nauki, której zwykle brakuje uczniom z dysleksją, gdyż utracili ja z uwagi na utrzymujące się niepowodzenia szkolne.
Skuteczna terapia pedagogiczna powinna przynieść efekt w postaci płynnego czytania i poprawnej pisowni. Jednak jest to możliwe tylko wtedy gdy oprócz udziału w zajęciach terapeutycznych dziecko regularnie pracuje w domu pod kierunkiem rodziców. Drugim warunkiem efektywności terapii jest jej wczesne rozpoczęcie. Najlepiej jeśli następuje już w wieku przedszkolnym u dzieci z ryzykiem dysleksji, u których widoczne są opóźnienia rozwojowe w zakresie funkcji niezbędnych dla uczenia się czytania i pisania.
W naszym ośrodku prowadzimy zajęcia terapii pedagogicznej: